tisdag 9 augusti 2011

Kort på den stora stenen i Hällby

Foto Henrik Ulander

Foto Henrik Ulander
Två kort av Henrik Ulander på den stora stenens minnesplakett som är uppsatt vid Hällbydammen sommaren 2011, den minner om byn Hällby, som offrades under kraftverksepoken! Se filmsnutt från stenen! Film Henrik Ulander

Där är det bilder som Dennis Ulander bidragit med som fotograf, dels från informationstavlan och bilder på den stora stenen på både på långt och nära håll!
Hit upp vid den konstgjorda strandlinjen kommer vattnet att gå, se fingrets placering på bilden! Foto DennisUlander


Där bakom den stora stenen, mellan kraftledningsstolparna sitter minnesplaketten. Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander


Foto DennisUlander
Tack Henrik och Dennis för hjälpen med bilder och film!

torsdag 4 augusti 2011

Fotbollsträffens deltagare i Junsele 2011


Tryck på bilden för en förstoring!
Lasse Strömberg och Kurt Axel Eden snackade fotboll och minnen. Det var så intressant att man undrade om det inte fanns andra som var intresserade att vara med på en sådan nostalgitripp. Och när man kommit så långt bestämde man att ordna till en träff med gamla fotbollskamrater. Inbjudan gick ut till 73 spelare och alla så när som på ett par stycken hörde av sig. och 47 kom till träffen.
 Läs mer på Gulsele hemsida!

Fotbollsträff i Junsele 2011

Lasse Strömberg, känd idrottsprofil i Junsele och Junsele IF. Läs mer på Gulsele hemsida om återträffen som var sista helgen i juli. Dit hade 47 gamla fotbollsspelare kommit som spelat i Junsele under åren.

tisdag 12 juli 2011

Årets sommarteater i Gulsele Bygård!

Friteatern i Gulsele arrangerar Kul kultur i gles- glesbygd.
Fredag 8 juli gav Friteatern sin föreställning "På finska heter det Kaipaus och på svenska Längtan"
Gulsele Byalag med stöd av Arrangörslyftet i Sollefteå kommun bjöd in till föreställningen i Bygården. Drygt 50 personer fick ta del av pjäsen som är skriven av Carina Molander och i regi av Cleo Boman.
En föreställning med två akter och en för (som det står i programmet). Scenen var uppbyggd till ett däck på M/S Kaipaus, Finlandsfärjan med destination Helsingfors. Här fick vi ta del av tre resenärers tankar. De känslomässiga svallvågorna gick rätt höga och Lucia Amorin, Valborg Viilja och Sylvester Sordin försökte hålla balansen.
Skådespelare: Carina Molander, Mary Stoor och Mats Nolemo från Friteatern, som har sin hemmascen på Teater Bristol i Sundbyberg.
Gulsele Byalag serverade gott hembakat fikabröd med kaffe/the´i pausen. (Ur Allehanda/Nära)
Mats Nolemo, Carina Molander, Mary Stoor
Carina Molander

Mary Stoor delar ut programblad

tisdag 5 juli 2011

Dagen då vi åter satte byn Hällby på kartan

Här under en bildkavalkad från invigningen av minnesmärke och plakett över den försvunna byn Hällby, invigningen förrättad av Bo Källstrand, landshövding och Gulsele byalags ordförande Gillis Gustafsson.
Byn gick förlorad, dränkt under vatten, vid bygget av Hällby kraftverk!
Längre ner kan du läsa en hälsning från Olof Hanssons vars far 
Johan Hansson bodde i Hällby
Under den finner du Doris Bergmans insända bilder! Samt bilder från Olof  Hansson!
Minnesplattan som placerats på den stora "Storstenen"!

De första gästerna börjar anlända och hälsar på varandra!

Sång och musikgruppen Bengt Svensson, Majbritt Eriksson och Hans Olov Bergman 

Bilköerna bara växte.

Landshövding Bo Källstrand invigde minnesmärket, tack Bo!

Tavlan vid Hällbydammen, minner nu om byn som en gång var! Nu är det, Hällby - byn under vatten!
Olof Hansson från Åsele men rötterna i Hällby skriver!

Hej Gulsele, jag var med vid invigningen av minnesmärket, jag har sedan länge önskat detta. Det var åtskilliga år sedan jag tog kontakt med Sollefteå kommun angående detta att det faktiskt har varit en by som blivit överdämd. Dom ansåg att några pengar inte fanns att tillgå till något minnesmärke, något år senare prövade jag igen - utan framgång...

Sen tror jag att jag väckte frågan på er hemsida om detta, och se ni i Gulsele var verkligen intresserade och genomförde detta, ett stort TACK ska ni i Gulsele ha för detta!

Själva händelsen var över förväntan, mycket folk som var med men få som man kände igen. Men några personer kände man ju igen och dessutom fick jag träffa Gillis där och gratulera till att ni genomfört detta. 

Jag har ju mina rötter i Hällby eftersom min pappa växte upp i byn. Vädret var strålande denna fina söndag när landshövdingen och Gillis avtäckte minnesmärket.

Jag bifogar några bilder som du kan ta del av. - Verkligen roligt att ni jobbar så bra i Gulsele. /Olof

Här följer bilder sända oss från Doris Bergman! Tusen tack!
























Eventuellt fungerar även detta bildspel!

Bilderna från Olof Hansson! Lite små i storlek, men helt andra än de tidigare! Tack!